در این مقاله به بررسی تمامی اطلاعات منتشر شده از بازی مورد انتظار Borderlands 4 خواهیم پرداخت.
استودیوی Gearbox، پیشتر اعلام کرده بود که کار روی Borderlands 4 را بلافاصله پس از انتشار Borderlands 3 در سال ۲۰۱۹ آغاز کرده است. حال پنج سال و چند اسپین آف بعد، نسخه اصلی بعدی سری Borderlands در آستانه انتشار است.
این استودیو در طول این سالها، فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده است؛ از ادغام با Embracer Group در سال ۲۰۲۱ گرفته تا خریداری شدن در سال ۲۰۲۴ توسط Take-Two Interactive، شرکت مادر 2K Games. همچنین در سال گذشته، یک فیلم سینمایی اقتباسی از سری Borderlands منتشر شد که حتی از نظر وفادارترین طرفداران نیز، «ضعیف» محسوب میشد.
تاریخ انتشار Borderlands 4 چه زمانی خواهد بود؟

Borderlands 4 در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. در ابتدا قرار بود این تاریخ ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) باشد، اما Gearbox در ماه آوریل (فروردین) اعلام کرد که تاریخ را حدود یک هفته جلو انداخته است.
شایان ذکر است که Grand Theft Auto 6 نیز قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، برای کنسولهای نسل نهمی منتشر شود. عجیب است که Take-Two دو بازی بزرگ خود را از لحاظ زمان انتشار، به این شکل در تقابل با یکدیگر قرار داده است، بنابراین باید دید که این تصمیم چه تأثیری بر روی فروش این عنوان خواهد گذاشت. هرچند رندی پیچفورد (بنیانگذار استودیو) در پاسخ به شایعات مبنی بر ارتباط تغییر تاریخ با زمان عرضه GTA، اعلام کرد که هیچ ارتباطی میان موفقیت و عرضه این دو عنوان وجود نخواهد داشت. پیچفورد در رابطه با این موضوع گفت:
انتشار زودهنگام Borderlands 4 کاملاً نتیجه اعتماد به بازی و مسیر توسعه است که با وظیفهشناسی ما، سرعت توسعه بازی و رفع باگها پشتیبانی میشود.
در ادامه، تریلر تازه منتشر شده از گیمپلی بازی را مشاهده میکنید:
در Borderlands 4، چهار شخصیت vault hunter جدید وجود خواهد داشت

تریلر The Game Awards اولین نما از چهار vault hunter قابل بازی جدید در Borderlands 4 را به ما نشان داد و در پنل PAX سپتامبر (مهر)، استودیو به طور کلی درباره استراتژی خود برای طراحی vault hunterها صحبت کرد. سم وینکلر، کارگردان روایتی بازی در این پنل چنین گفت:
با Borderlands 4 میخواهیم تمرکز را به بازیکن بازگردانیم. قصد داریم مطمئن شویم بازیکن و vault hunterها شخصیتهای محوری داستان ما هستند. میخواهیم دنیایی بسازیم که واکنشگرا و پایدار باشد. در حالی که طنز خاصی که طرفداران فرنچایز را جذب میکند، حفظ میکنیم، در نظر داریم که این طنز موقعیتی باشد و به طور طبیعی در بازی پدیدار شود؛ بنابراین هنگام خلق این کاراکترها، همیشه مطمئن میشویم که شخصیتهای قوی داشته باشند، به موقعیتهای مختلف واکنشهای متفاوت نشان دهند و اثرات این واکنشها را در دنیای بازی ببینیم.
البته، واکنش طرفداران به این کاراکترها چندان مثبت نبوده و بسیاری آنها را غیرقابل مقایسه با شخصیتهای قدیمی سری دانستهاند.
سه برند سازنده سلاح جدید در بازی وجود خواهد داشت

اسلحههای Borderlands توسط سازندگان خیالی موجود در دنیای بازی طراحی شدهاند. Borderlands 4 شامل اسلحههای سازندگان شناختهشده سری مانند Jacobs، Maliwan، Vladof، Tediore و Torque خواهد بود، اما سه سازنده جدید نیز به این جمع اضافه شدهاند:
- Order: سلاحهای شارژ شونده با شلیک انفجاری.
- Ripper: سلاحهای دارای قدرت تیراندازی تمام خودکار.
- Daedalus: سلاحهای دارای قابلیت استفاده از چندین نوع مختلف از مهمات.
همچنین یک سیستم جدید اضافه شده که به اسلحهها اجازه میدهد با قطعاتی از چندین سازنده مختلف ساخته شوند. علاوه بر این، «آرتیفکتها» با «تقویتکنندهها» جایگزین شدهاند که بر اساس سازنده(های) اسلحه، امتیازاتی به آن اعطا میکنند. مثال ارائهشده در ویدیوی عمیق بازی، امتیازاتی را برای اسلحههای دارای قطعات Daedalus نشان میداد.
نارنجکها و سلاحهای سنگین دیگر به مهمات نیاز ندارند

یک اسلات تجهیزات جدید به نام «ordinance» اضافه شده که نارنجکها و سلاحهای سنگین مانند راکتاندازها را در خود جای میدهد. این سلاحها به جای استفاده از مهمات، اکنون با سیستم Cool down (زمان بازیابی) کار میکنند.
هدف از این تغییر، تشویق بازیکنان به استفاده منظمتر از این سلاحها در نبردهای عادی با حذف نگرانی از هدر رفتن مهمات ویژه است.
Gearbox اعلام کرده که برای «اهمیت بخشیدن دوباره به سطح کمیابی سلاحهای لجندری»، نرخ دستیابی (Drop Rate) این سلاحها را کاهش داده است. در عین حال، توسعهدهنده میگوید تمام اسلحهها در Borderlands 4، فارغ از سطح کمیابیشان، حس خوبی به بازیکنان هنگام استفاده خواهند داد.
قابلیتهای جدید در تحرک و جابهجایی
یکی از واضحترین تغییرات قابل مشاهده در تریلرها، افزوده شدن قابلیتهای حرکتی جدید است. در ویدیوی منتشر شده از گیمپلی، استودیوی Gearbox تغییرات زیر را به عنوان مهمترین ویژگیهای حرکتی جدید در بازی Borderlands 4 معرفی کرد:
- Glide: قابلیت پرواز کردن میان دو مکان.
- Double jump: پرش دو مرتبهای.
- Climbing: بالا رفتن از سطوح.
- Point grapple: نوعی قلاب که شما را مستقیماً به سطح سمت هدف میکشد، مشابه بازی Just Cause.
همچنین در gameplay شاهد حرکت سریع (dashing)، سُرخوردن روی زمین (ground sliding) و استفاده از زیپلاینها (zip lines) توسط بازیکن نیز هستیم.
چه ویژگیهای جدید دیگری در Borderlands 4 وجود دارد؟

- سیاره جدید محل روایت بازی که Kairos نام دارد، دارای «آب و هوای پویا با رویدادهای مختلف» است.
- سیلوها یکی از «چندین فعالیت جدید» روی نقشه هستند. در ویدیوی منتشر شده از گیمپلی بازی، بازیکن به سرعت درِ یک سیلو را هک میکند و با این کار، ضمن به دست آوردن نقطهای جدید برای جابهجایی سریع در نقشه (Fast Travel)، دستیابی به کلیدهایی را نیز ممکن میسازد. این کلیدها برای دسترسی به دانجنهای سطح بالا، ضروری خواهند بود.
- شما یک موتور پرنده (Hover Bike) اختصاصی قابل شخصیسازی به نام DigiRunner خواهد داشت که میتوانید در هر زمانی که بخواهید، آن را احضار کنید.
- بر اساس ویدیوی گیمپلی، بازیکنانی که به انجام داستان به صورت Co-op علاقه دارند، قادر خواهند بود سطح سختی بازی را به شکل دلخواه تنظیم کنند.
- قابلیت تجربه مجدد مراحل و باسها نیز در بازی گنجانده شده است، بنابراین دیگر نیازی به بارگذاری سیو ذخیره شده قدیمی برای تجربه آنها وجود نخواهد داشت.

منبع خبر: گیم فا